Een BEROEPENBEURS in de Noordoostpolder.

Op 16 oktober 2018 heeft Rotaryclub Emmeloord in samenwerking met het Zuyderzee Lyceum en de Bonifatius Mavo voor het eerst een Beroepenbeurs in Emmeloord georganiseerd. Deze beurs is bedoeld voor leerlingen uit het 4e leerjaar van de MAVO en voor leerlingen uit het 3e en 4e leerjaar van de HAVO en het 4e en 5e leerjaar van het VWO. In totaal kunnen dat zo’n 700 leerlingen zijn.

Aan de hand van een uitgebreide beroepenlijst met zo’n 120 beroepen verdeeld over diverse beroepsgroepen kunnen de leerlingen 5 keuzes maken. Zij volgen dan 5 keer een presentatie. Elke keer gegeven door een ander bedrijf. In totaal doen nu al zo’n 40 bedrijven mee. Die vertegenwoordigen zo’n 20 beroepenvelden, waaronder: de zorg, de horeca, het onderwijs, de agrarische sector, bouw en techniek, de financiële wereld, de rechtswereld, ICT, de autobranche, de verkoopsector, het advieswezen, de culturele sector, de overheid, de politie en het leger.

Locatie: Zuyderzee Lyceum in Emmeloord.

Reactie van leerling:

Bij hun beroepskeuze kiezen de leerlingen in eerste instantie voor een beroep, dat hen aanspreekt. Dan is het mooi, als ze daar inhoudelijk iets over horen rechtstreeks vanuit het bedrijf, waar dit beoefend wordt. De karakteristieken van dit bedrijf en de groeimogelijkheden binnen dit beroep worden dan gelijk meegenomen.

Het is de bedoeling van de organisatoren om de komende jaren deze Beroepenbeurs ook in te richten voor leerlingen van het VMBO en het MBO.
De beroepenbeurs was een succes. In 2019 zal er weer een beroepenbeurs worden georganiseerd. Tijdstip en locatie zijn nog niet bekend