Rotaryclub Emmeloord daagt de bewoners van Noordoostpolder en Urk uit om in een gedicht de zorg te laten doorklinken over de wereldwijde plastic vervuiling in oceanen, rivieren en meren. Het meest aansprekende gedicht wordt gepubliceerd in het landelijk magazine van Rotary Nederland. Bovendien mogen de winnaars een cheque van 250 euro overhandigen aan een door hem of haar aan te wijzen ‘goed doel’.

Hoe kunnen we het plastic afvalprobleem oplossen of voorkomen? End Plastic Soup is een wereldwijd initiatief van Rotary International. In Nederland zijn Rotaryclubs vooral actief met het thema ‘Stop Plastic Waste’. Ook Rotary Emmeloord wil op lokaal niveau aandacht vragen voor plastic vervuiling.

Plastic probleem Wij kunnen allemaal wat doen door vandaag te al beginnen. Raap afval op, gebruik geen single use plastic. Probeer plastic verpakkingen in supermarkt te vermijden. Begin bij de kleine dingen en probeer anderen hier in mee te nemen. We maken 145.000 verschillende soorten plastic. Plastic breekt niet af. Plastic zit in ons lichaam, via lucht en voedsel. Microplastics bedreigen klimaat, biodiversiteit en de gezondheid van mens en dier. De zeeën en oceanen verzuren door verminderen van de algen. Met alle gevolgen van dien. Rotary wil een steentje bijdragen aan het leefklimaat door te ondersteunen bij en het organiseren van, goede initiatieven om het (plastic)afvalprobleem aan te pakken, te verminderen en te voorkomen.

Gedichtenwedstrijd. Het ‘plastic probleem’ begint met een stukje bewustwording, aldus Rotary Emmeloord. In gedichten wordt ons vaak een spiegel voorgehouden, in een gedicht kan een probleem soms treffend verwoord worden. Daarom nodigt Rotary Emmeloord de bewoners van Noordoostpolder en Urk uit om een (waarschuwend) gedicht te maken over ‘plastic vervuiling’. Jong en oud mag meedoen. De jury houdt rekening met de leeftijd van de indieners. Er zijn 2 categorieën, namelijk jeugd tot en met 16 jaar en 17 jaar en ouder.
Het meest aansprekende gedicht wordt gepubliceerd in het landelijke Rotary magazine. Bovendien ontvangt de winnende dichter (in elke categorie) een cheque van 250 euro die mag worden doorgegeven aan een vooraf gekozen goed doel.

Gedichten kunnen tot en met eind mei 2023 worden gemaild naar rcemmeloord@gmail.com onder vermelding van uw naam, adres en woonplaats. Ook voor vragen kunt u gebruik maken van genoemd emailadres stellen.
=====================================

Lees hier de spelregels voor deelname

=====================================
Contact Rotary personen voor de pers:
Truus Rigter, 06-26803569. trgtr@hotmail.vom
Fokke Hoekstra, 06-51380775. f.ghoekstra@zonnet.nl